Land / Språk
Endre land
Velg et annet land eller en annen region for å se innhold som er spesifikt for ditt sted.
Velg språk
image

Slik skaper du en vinnende Business Case for kredittforsikring

Kredittforsikring er et svært effektivt risikostyringsverktøy som kan beskytte bedrifter mot tap som følge av at kunder blir insolvente eller ikke betaler. Et godt utarbeidet business case er avgjørende for å sikre finansiering og ressurser til å implementere kredittforsikring. 

Denne malen kan hjelpe deg med å lage en vinnende case for kredittforsikring for selskapet. Ved å gå gjennom dette dokumentet får du et omfattende rammeverk som dekker alle aspekter av en business case, inkludert strategiske, økonomiske, kommersielle, finansielle og administrative aspekter. 

Du bør tilpasse denne malen ut fra bedriftens spesifikke behov og mål. Tenk på den som et utgangspunkt for å lage et overbevisende dokument som hjelper interessentene til å forstå fordelene med kredittforsikring. 

  

1. Sammendrag 

Inkluder et sammendrag som gir en oversikt over business caset, og som fremhever formålet, de viktigste funnene, anbefalingene og forventede resultater. Sammendraget skal gi leserne en oversikt over business caset og oppmuntre dem til å lese videre. Det bør inneholde informasjon om følgende: 

En kort oversikt over business caset og formålet med det 

En kort oversikt over kredittforsikring 

Forventede utfall og fordeler 

Estimerte kostnader og tidslinje 

  

2. Business Case 

Business caset skal gi et dypere innblikk i det foreslåtte prosjektets bakgrunn, mål, interessenter og risikoer. Den etablerer konteksten for business caset og skisserer målene og målsettingene som prosjektet forventes å oppnå. 

  

Prosjektnavn: 

Prosjektmanager: 

Bakgrunnsinformasjon og kontekst: 

Målsetninger: 

Interessenter og samarbeidspartnere: 

Prosjektreferanser: 

  

3. Strategisk resonnering 

  

Denne delen fokuserer på strategiske resonnementer og undersøker hvordan det foreslåtte prosjektet er i tråd med organisasjonens overordnede strategi og passer inn i det større bildet. Den tar for seg konkurrentanalyser, markedstrender og muligheter, og hjelper leserne med å forstå hvordan det foreslåtte prosjektet vil hjelpe organisasjonen med å nå sine strategiske mål. 

  

Oversikt over dagens tilnærming til kredittstyring 

<Oversikt over hva selskapet gjør i dag og eventuelle risikoer forbundet med dette>. 

  

Fordeler med kredittforsikring og hvorfor dette kan være bedre enn andre metoder 

<Sammenligning av kredittforsikring med egenforsikring, factoring og remburs. Også fordeler utover selve forsikringen, inkludert enklere tilgang til finansiering, mindre tid brukt på interne kredittrisikovurderinger og mindre bortkastet tid på å ta inn nye kunder som viser seg å ha dårlig kredittverdighet>. 

  

Tilpasning til organisasjonens strategi, mål og prioriteringer 

<Hvordan kredittforsikringen kan tilpasses bedriftens spesifikke mål og strategier>. 

  

Analyse av konkurrenter 

<Vurder konkurrentenes styrker og svakheter når det gjelder kredittforsikring>. 

  

Risiko 

<Risiko forbundet med å sette i gang med dette prosjektet.> 

  

Fordeler for organisasjonen 

<Hvilke potensielle fordeler har organisasjonen? f.eks. større sikkerhet, mindre risiko, mulighet til å vokse.> 

  

Bransjetrender, muligheter og markedsanalyse 

<Hvordan bruker andre bedrifter kredittforsikring til sin fordel? Hva er de generelle trendene i din og andre bransjer når det gjelder dette temaet? 

  

4. Økonomisk analyse 

  

En økonomisk analyse bør fokusere på de økonomiske konsekvensene av det foreslåtte prosjektet. Den bør inneholde en kost-nytte-analyse, potensiell avkastning på investeringen (ROI), netto nåverdi (NPV) og tilbakebetalingstid. Hvis du ikke har mulighet til å gå så detaljert til verks, bør analysen hjelpe leserne til å forstå den økonomiske verdien av kredittforsikring for bedriftens bunnlinje. 

  

Kost-nytte-analyse 

<Sett inn> 

  

Avkastning på investeringen (ROI) 

<Sett inn> 

  

Netto nåverdi (NPV) 

<Sett inn> 

  

Break-even-analyse 

<Sett inn> 

  

Tilbakebetalingstid: 

<Sett inn> 

  

5. Finansielle detaljer 

  

Avhengig av omstendighetene kan det være lurt å inkludere økonomiske detaljer sammen med det ovennevnte, eller holde det separat. De økonomiske detaljene bør gi en mer detaljert oversikt over regnskapet, finansieringskravene og de økonomiske forholdene knyttet til det foreslåtte prosjektet. Det hjelper leserne til å forstå prosjektets økonomiske gjennomførbarhet og de potensielle risikoene knyttet til finansieringen. 

  

Økonomiske oppstillinger 

<Inkluder dokumenter som resultat- og kontantstrømoppstillinger og balanseregnskap>. 

  

Finansieringskilder og krav 

<Sett inn> 

  

Finansielle forholdstall 

<Sett inn> 

  

6. Ledelsesresonnementer 

  

Denne delen fokuserer på de praktiske aspektene ved gjennomføringen av det foreslåtte prosjektet. Den omfatter prosjekt- og implementeringsplaner, ressursallokering og endringsledelse. Den hjelper leseren til å forstå de operasjonelle og administrative aspektene ved prosjektet. 

  

Plan for prosjektledelse 

<Sett inn> 

  

Plan for implementering 

<Sett inn> 

  

Ressursallokering og -styring 

<Sett inn> 

  

Plan for endringshåndtering 

<Sett inn> 

7. Konklusjon 

  

Konklusjonen bør oppsummere de viktigste funnene og anbefalingene fra business caset. Den skal også belyse potensielle utfordringer og risikoer knyttet til prosjektet og foreslå de neste stegene for videre vurdering. 

  

Oppsummering av de viktigste funnene og anbefalingene 

<Sett inn> 

  

Sammendrag av hvorfor Atradius 

Atradius er et av verdens ledende og mest pålitelige kredittforsikringsselskaper. 

Atradius har muliggjort handel i nesten 100 år. 

Atradius har sterke A- og A2-ratinger fra ratingbyråer. 

Atradius har en partnerskapstilnærming til kundene, og setter seg inn i virksomheten, kundene og markedene for å kunne levere tjenester av høy kvalitet for oss. 

  

Potensielle utfordringer og risikoer 

<Sett inn> 

  

Neste skritt og tidslinjer 

<Sett inn> 

  

8. Referanser 

  

Legg til et avsnitt med referanser og støttedata, tilleggsanalyser og kilder som underbygger informasjonen som presenteres i business caset. Avsnittet skal gi leserne upartisk og mer detaljert informasjon som kan hjelpe dem med å ta en informert beslutning om det foreslåtte prosjektet. 

  

Understøttende data og forskning 

<Sett inn> 

  

Ytterligere analyser og diagrammer 

<Sett inn> 

  

Referanser og kilder 

<Sett inn>